Skip to Content
MNM What’s NXT: een uniek belevingsevent rond innovatief West-Vlaanderen

MNM What’s NXT: een uniek belevingsevent rond innovatief West-Vlaanderen

Op 12 mei werd het officiële startschot van MNM What’s NXT gegeven in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum in Brugge. Drie dagen lang laten meer dan 60 West-Vlaamse bedrijven en organisaties zien hoe zij meebouwen aan een innovatieve en duurzame toekomst. MNM What’s NXT is een technologiefestival én uniek belevingsevent georganiseerd door MNM, VRT, Radio 2, Voka West-Vlaanderen, Stad Brugge, POM West-Vlaanderen en Provincie West-Vlaanderen. De opzet? Jongeren laten zien en laten ervaren wat (de bloeiende en groeiende economie van) West-Vlaanderen hun te bieden heeft.

Als provincie met de hoogste werkzaamheidsgraad, de laagste werkloosheid en de hoogste productiviteit heeft West-Vlaanderen alles in huis om een absolute economische topregio in Europa te worden. Voeg daaraan toe: de West-Vlaamse speerpuntsectoren en sterke kennis- en onderwijsinstellingen in de provincie. Toch is de krapte op de arbeidsmarkt in West-Vlaanderen nijpend. Een van de grote prioriteiten voor West-Vlaamse bedrijven is dan ook het investeren in en het aantrekken van menselijk kapitaal, in het bijzonder jongeren. Alleen zo kunnen de bedrijven duurzaam transformeren en ook in de toekomst hun koppositie behouden en versterken.

Probleem? De vele troeven van West-Vlaanderen zijn onbekend bij jongeren… en dus onbemind. MNM What’s NXT moet daar verandering in brengen. Dit driedaagse belevingsevent laat zien wat voor topregio West-Vlaanderen is: niet alleen om te leren of te studeren, maar ook om te wonen, te werken en te leven.

West-Vlaanderen als troefkaart

Op 12, 13 en 14 mei 2022 tonen meer dan 60 grensverleggende West-Vlaamse bedrijven en organisaties op MNM What’s NXT welke innovaties en ontwikkelingen het licht zien in onze provincie. Op donderdag en vrijdag staat het belevingsevent open voor jongeren van de derde graad secundair onderwijs. Voor studenten hoger onderwijs van binnen én buiten West-Vlaanderen wordt er op donderdag een afstudeerfeest georganiseerd. Tijdens deze avond kunnen studenten kennismaken met uitdagende jobs en lifehacks om succesvol van start te gaan. Ze worden er uitgedaagd om zelf de toekomst te helpen maken, geeft Steven Lemmens, nethoofd van MNM mee: “MNM daagt jongeren uit om na te denken over de wereld van vandaag én morgen. Samen met Voka West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen wil MNM jongeren klaarstomen voor een job, met toekomst, in een digitale wereld.

Op zaterdag 14 mei verwelkomt MNM What’s NXT iedereen, jong en oud, die zich wil laten onderdompelen in de West-Vlaamse toekomstwereld. “Jongeren krijgen tijdens dit belevingsevent de kans om het kruim van onze West-Vlaamse high-end bedrijven te leren kennen. In onze contreien zijn heel wat gerenommeerde ondernemingen die wereldtop zijn. MNM What’s NXT maakt jongeren uit heel Vlaanderen warm voor de vele carrière- en doorgroeimogelijkheden in West-Vlaanderen,” vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen.

Een unieke kans voor bedrijven

Meer dan 60 bedrijven en organisaties zetten hun schouders onder dit event. Zij vertellen en demonstreren hoe ze elke dag duurzaam en innovatief te werk gaan en hoe zij mee het verschil maken: vandaag bouwen zij aan de wereld van morgen. Op die manier dragen ze bij aan een futureproof West-Vlaanderen. Maar om die missie te kunnen voortzetten, hebben ze het talent van de toekomst nodig: jongeren.

Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen, benadrukt het bijzondere van dit samenwerkingsverband en de unieke gelegenheid die dit biedt aan bedrijven om de innovatieve kant van West-Vlaanderen te laten zien: “Met MNM What’s NXT tonen we aan jong en oud hoe goed het leven, wonen, werken én studeren is in onze provincie. Ondernemingen en kennisinstellingen zullen drie dagen lang vanuit hun sterktes heel wat innovaties en toekomstperspectieven op een laagdrempelige manier tonen en laten beleven. We zijn heel erg trots dat we dit evenement naar West-Vlaanderen hebben kunnen halen.

MNM zal met Generation M live uitzenden op donderdag 12 mei tussen 20 en 22 uur en zaterdag 14 mei met MNM Weekend tussen 12 en 16 uur.

Deelnemende bedrijven: Accent – ​ AZ Sint-Jan – AGC Glass Europe – Agristo – Alstom Brugge – Ardo – Aviko – AVR – Bits of Love – Braem – Bruynooghe – Cebeo – Citymesh – Clarebout – Danneels – CLdN- CNH – Wild van Textiel – Coopman Orona – Cronos aan de Leie – Deceuninck – ECS – EEG – Elindus – Fluvius – Howest – IGW – Jacops – KU Leuven – Lybover – Mateco – Metagenics – Nayan – Novy – Port of Zeebrugge – Randstad Group – Renson – Scott Automation – Skylux – Sol One – Stadsbader – Stas - Stow – Syntra – ScioTeq ​ – ​ TE Connectivity – Televic – Tropicana Brands Group - UGent Campus Kortrijk – Umicore – Unilin – Vandewiele – Van Marcke – Vinci Facilities – Vitalo – Vives – Wallenius Wilhemsen Solutions – Westhoek – Westvlees

Elise Vandevenne Communicatieverantwoordelijke MNM

 

Over MNM

MNM is dé radiozender voor jongeren van de VRT. Het is een ontspannende hitpartner die de jonge mediagebruikers en hun leefwereld centraal stelt en van daaruit een relevant informatief aanbod brengt. MNM betrekt jongeren en moeilijker te bereiken doelgroepen actief bij de Vlaamse samenleving. De zender stimuleert hen om elkaar te ondersteunen in de complexe wereld en biedt daartoe een interactief platform op de radio en online met een sterke focus op participatie, gemeenschapsvorming en engagement.

Voor pers (opgelet: vragen van luisteraars worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Lisa Dupond
[email protected]

Voor luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

MNM
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos